Mencari Suami yang 'Original'- Satu Muqaddimah

Muqaddimah

Tajuk Blog ini juga mempunyai perkataan mencari, ia menggambarkan satu proses yang terus berjalan dan selagi manusia hidup ia akan terus mencari sesuatu sehingga bertemu Allah satu hari nanti. Dan yang lebih penting, manusia yang masih hidup, masih ada peluang ini. Pencarian membuatkan manusia sentiasa sedar dan berhati-hati. Pencarian ini, bukan seperti mencari barang yang hilang, yang bila dah bertemu, maka selesai sesuatu urusan. Pencarian dalam hidup ini satu perjalanan. Rasulullah menggambarkan hidup manusia ini seperti seorang yang sedang bermusafir ketempat yang jauh, singgah sebentar di satu tempat untuk menyediakan bekalan dan akan menyambung perjalanan seterusnya. Bahkan Baginda menyifatkan dunia ini hanya tempat bercucuk tanam dan hasilnya dikutip di akhirat nanti. Artikel ini cuba mengajak pembaca bersama-sama membuat pencarian ini khususnya para lelaki dan suami. Saya akan mengemukakan dulu falsafah pencarian dalam hidup kita ini sebelum secara khusus terhadap pencarian suami yang ‘Ori’ dalam artikel berikutnya.

PRINSIP DAN FALSAFAH PENCARIAN

Secara prinsipnya hidup ini adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah, untuk mendapat keredoaanNya dan menjauhi apa yang dilarangNya. Cara atau kaedah telah disediakan oleh Allah melalui Al-Quran dan Al-Sunnah. Rasulullah juga telah dijadikan sebaik-baik contoh untuk diikuti.
Stesyen TV juga menganjurkan banyak program pencarian, seperti mencari gadis Melayu yang saya tak pasti kriteria yang dipakai, boleh baca Al-Quran, boleh makan sireh, boleh main batu selambut, boleh memasak, boleh melayan orang tua, boleh duduk berselimpuh dan lain-lain.? Sebelum inipun dah ada rancangan mencari menantu, rasanya tidak berjaya mempertemukan jodoh kepada wanita berkenaan. Rancangan yang hampir sama juga diadakan di Barat dan sudah tentu kriterianya berbeza sampai boleh digauli secara bebas untuk menentukan siapa yang paling sesuai sebagai suami wanita berkenaan. Yang penting ada kriteria tertentu dalam proses pencarian ini.

Sebagai Muslim kita juga dalam proses pencarian. Mencari kesempurnaan dalam hidup. Sebagai manusia sifat-sifat kesempurnaan mustahil dimiliki oleh manusia. Hanya Allah yang Maha Sempurna, tetapi manusia dituntut untuk mendapat yang terbaik dalam hidup ini, sekadar yang ia mampu. Menurut aqidah ahli Sunnah, manusia dikurniakan kehendak, akal dan kudrat. Manusia berusaha dan Allah yang tentukan akhirnya. Itu keyakinan kita dan itulah yang mesti terus dilakukan. Allah telah menyediakan ruang yang sangat banyak kepada manusia untuk menyempurkan hidupnya. Manusia diberi peluang untuk beramal mengumpulkan pahala sebagai bekalan dan dibuka pintu-pintu untuk menutup dosa dan kesalahan. Ketika Rasulullah berhijrah ke Madinah, para Sahabat Muhajirin yang datang dalam keadaan susah bersama Rasul dari Mekah mengadu kerana peluang untuk mereka melakukan kebajikan adalah terhad kerana tidak punya harta yang banyak seperti Sahabat di kalangan Ansar (di Madinah). Rasulullah menjelaskan bahawa segala bentuk kebaikan seperti berzikir sekalipun boleh menjadi sumbar pahala kepada mereka dan tidak semestinya dengan harta sahaja. Sahabat Muhajirin merasa sedikit kelegaan kerana masih ada peluang yang sama yang menyediakan bekalan ke akhirat.

Manusia dituntut mencari yang terbaik dalam hidupnya. Allah menjelaskan bahawa di akhirat nanti yang berguna hanyalah hati yang sejahtera yang dibawa mengadap Allah. Harta dan anak-anak tidak ada lagi manfaat melainkan amal jariah. Rasulullah menjanjikan bahawa orang yang mendapat Haji mabrur sudah tidak ada dosa lagi seperti hari ia dilahirkan. Orang yang puasa dan solatnya sempurna juga mendapat faedah yang sama. Allah juga menjanjikan semua kebaikan boleh menghapuskan dosa dan amalan dilipat kali ganda pahalanya jika dibuat dengan ikhlas. Peluang dan peringatan ini sentiasa berlegar dalam hidup kita, terpulang samada untuk dimanfaatklan atau tidak sahaja. Pagi semalam, Ust. Zawawi Yusof menyampaikan tazkirah dalam laman Nurani TV3 berkaitan dengan mengumpat sebagai ‘dosa harian’ manusia, dan pagi tadi Ustazah Salbiah bercakap soal sifat bodoh sombong manusia dalam mencari kesempurnaan dalam hidup ini. Rancangan Radio, hampir semua channel bahasa Melayu ada slot agama ini. Rancangan Forum Perdana yang disiarkan saban minggu mendapat rating rancangan agama tertinggi (1.3 juta penonton- Berita Harian 27 Nov. 2008). Bertuahlah ahli panel yang dapat peluang ‘jariah ilmu’ yang amat bermanfaat ini. Saya doakan mereka diberikan kekuatan untuk terus bercakap soal-soal mencari kesempurnaan dalam hidup ini. Mudah-mudahan pada masa akan datang blog ini juga akan dapat dimanfaatkan oleh orang ramai. Setakat ini hanya saudara mara rapat dan seorang 'sahabat baik' sahaja tahu kewujudan blog ini. Ini sebagai percubaan sahaja untuk menentukan konsep dan halatuju penulisan artikel yang sesuai untuk pembaca awam.

Salah satu rancangan TV yang paling saya minat ialah Asian Food Channel (AFC). Ada dua orang chef memberi tips tentang rahsia masakan mereka dalam mencari kesempurnaan sebagai seorang chef. Dua kenyataan yang masih saya ingat ialah “my secret recipe is that there is no recipe..”, maknanya masak ikut citarasa tanpa perlu ada perancangan yang teliti dan rahsia. Kalau rasa sedap maka sempurnalah juadah tersebut. Seorang lagi chef mengatakan :”the best way to cook a fish is not to..”, maknanya makan ikan secara mentah itu adalah yang terbaik untuk menikmati kesempurnaan rasa ikan. Isteri saya selalu bertanya tentang masakannya, samada Ok atau tidak. Saya selalu sebut rasa masakan itu satu hal, tapi keikhlasan dan kesungguhannya untuk mencari kesempurnaan sebagai seorang isteri itu satu hal yang lain. Selalunya masakannya memang sedap sebab tu niat saya hendak diet selalu gagal, bahkan nak puasa sunatpun fikir dua kali. Rasulullah tidak akan mengkritik masakan isteri Baginda, kalau baginda suka ia akan makan, dan jika tidak hanya dijamah sedikit tanpa sebarang komen, kerana kesempurnaan rumahtangga bukan terletak pada kesedapan makanan isteri, bahkan, memasak itu sendiri, bukan tanggongjawab isteri. Suami kena sediakan orang gaji untuk tugas-tugas ini walaupun amalannya dalam masyarakat kita, isterilah yang sediakan. Demikianlah sebagai manusia kita akan terus mencari….

Saya akan sambung berikutnya bagaimana mencari/menjadi suami yang ‘sempurna’… .. sebenarnya idea belum datang lagi..